Algemene voorwaarden
ALGEMENE VERKOOPS-, LEVERINGS-, INSTALLATIE- EN BETALINGSVOORWAARDEN (B2C)
ARTIKEL 1: ALGEMEEN
1.1 Deze algemene verkoops-, levering-, installatie- en betalingsvoorwaarden zijn van
toepassing op alle aanbiedingen, opdrachten en overeenkomsten van ADDEV BV evenals
de uitvoering daarvan.
1.2 Behalve bijzondere koop-, leverings-, installatie- of betalingsvoorwaarden, vermeld op
de voorzijde van de factuur of op de voorzijde van de offerte en ondertekend voor
akkoord door de klant en door een bestuurder van ADDEV BV, alsook eventuele addenda
houdende opschortende voorwaarden, zijn enkel en bij uitsluiting van elke andere, deze
algemene verkoops-, leverings-, installatie- en betalingsvoorwaarden van toepassing
dewelke hieronder zijn vermeld.
1.3 De algemene koop-, leverings-, installatie of betalingsvoorwaarden die voorkomen op
documenten van de klant aanvaardt ADDEV BV niet. In geval van uitdrukkelijke
aanvaarding van de algemene voorwaarden van de klant door een bestuurder van ADDEV
BV gelden onderhevige voorwaarden als aanvullend.
1.4 ADDEV BV kan deze algemene verkoops-, leverings-, installatie- en
betalingsvoorwaarden steeds zonder afzonderlijke kennisgeving wijzigen. De gewijzigde
voorwaarden zijn evenwel niet van toepassing op reeds voorheen gesloten
overeenkomsten of voorheen geplaatste én aanvaardde bestellingen. Elke bestelling of
overeenkomst gesloten of geplaatst en aanvaard na de wijziging, houdt een aanvaarding
in door de klant van de nieuwe algemene verkoops-, leverings-, installatie- en
betalingsvoorwaarden. Hij zal ze voor kennisname en aanvaarding ondertekenen.
ARTIKEL 2: WEBSITE
2.1 Het gebruik van de website van ADDEV BV is steeds op eigen risico. ADDEV BV heeft
alle nodige technische, juridische en organisatorische maatregelen genomen om de
website-gebruikers een veilige en goede werking ervan te garanderen, zonder dat dit
evenwel een resultaatsverbintenis is. De op de website aangereikte informatie is evenwel
niet bindend wanneer zij niet overeenstemt met de informatie op de offertes of
overeenkomsten. Laatstgenoemde documenten hebben steeds voorrang.
2.2 Op de website van ADDEV BV, mailing en overige aanbiedingen via onder meer sociale
media, worden de aangeboden goederen en diensten zo duidelijk en waarheidsgetrouw
als mogelijk afgebeeld en beschreven. Lichte afwijkingen op vlak van vorm, kleur,
afmetingen, samenstelling, prijs en andere gegevens zijn steeds mogelijk.
2.3 De aanbiedingen op de Belgische website van ADDEV BV zijn uitsluitend gericht op de
Belgische markt.
ARTIKEL 3: PRIJZEN
3.1 De op de offertes weergegeven prijzen zijn vermeld in euro, inclusief B.T.W. en zijn
zonder akkoord van de klant (14) veertien dagen geldig.
3.2 De prijzen kunnen beschouwd worden als een absolute forfait en zij zijn daarenboven
gebaseerd op de thans geldende waarden en prijzen van lonen, goederen en materialen.
Indien deze na het uitreiken van een offerte wijzigingen ondergaan behoudt ADDEV BV
het recht voor om deze wijzigingen door te rekenen aan de klant. Ingeval de klant niet
akkoord gaat met de nieuw doorgerekende prijzen, dan vervalt de bestelling kosteloos.
Hiervoor kan geen schadevergoeding gevorderd worden van ADDEV BV door de klant.
3.3 Bij samengestelde prijzen bestaat geen verplichting tot het leveren van een gedeelte
van de bestelling tegen het overeenkomstige gedeelte van de totale prijs. Indien de
uitvoeringsplannen gewijzigd worden en/of er foutieve gegevens verschaft zijn op basis
waarvan de bestelbon werd opgesteld, heeft ADDEV BV het recht om de prijzen aan te
passen aan de gevraagde uitvoering. De klant zal hiervan worden ingelicht.
3.4 De op de offerte of factuur weergegeven prijzen houden geen rekening met
onderbrekingen en/of vertragingen die niet te wijten zijn aan ADDEV BV. Indien de
onderbrekingen en/of stagnatie aan de klant te wijten is, dan zullen hiermee gepaard
gaande kosten voor rekening van de klant zijn.
ARTIKEL 4: BESTELLINGEN
4.1 De klant plaatst/bevestigt zijn bestelling door ondertekening van de onderhavige
offerte. Hierdoor verklaart de klant tevens over de vereiste hoedanigheid en
bekwaamheid te beschikken om dergelijke overeenkomsten aan te gaan, of dit te doen
mits toezicht en toestemming van een persoon die over de vereiste hoedanigheid en
bekwaamheid beschikt.
4.2 Bij gebreke aan ondertekening van de offerte door de klant binnen (14) veertien dagen
komt deze van rechtswege te vervallen, behoudens bevestiging door een
vertegenwoordiger van ADDEV BV.
4.3 De door de vertegenwoordigers van ADDEV BV aanvaarde bestellingen gelden slechts
als voorlopig en voorwaardelijk aanvaard en zijn slechts definitief bindend na
ondertekening van de offerte/bestelbon door een bestuurder van ADDEV BV.
4.4 ADDEV BV zal een voorschot van 40% op de totaalprijs incl. btw aanrekenen binnen de
(14) veertien dagen nadat de klant zijn bestelling plaatste en/of de offerte ondertekende,
dan wel na manifestatie van de opschortende voorwaarde, middels factuur die uiterlijk
voor de vervaldag door de klant betaald moet worden en waarop de algemene
factuurvoorwaarden van ADDEV BV van toepassing zijn. Na betaling van het voorschot van
40,00% inclusief BTW start bij ADDEV BV de productie van de goederen.
4.5 Bestellingen worden behandeld in volgorde van binnenkomst van het voorschot van
de klant en geleverd en geïnstalleerd zolang de voorraad strekt en in overleg tussen de
klant en ADDEV BV. ADDEV BV behoudt zich het recht voor om een bestelling te weigeren.
Desgevraagd zal ADDEV BV aan de klant de reden daarvan meedelen.
4.6 Als een goed niet (meer) in voorraad is, wordt de klant daarvan op de hoogte
gebracht. Als door omstandigheden buiten de wil van ADDEV BV goederen of
vervangende goederen niet (meer) geleverd kunnen worden, wordt hetzij de bestelling
van de klant kosteloos geannuleerd, hetzij een volwaardig alternatief aangeboden en
wordt de klant daarover ingelicht. Het voorschot van de klant wordt, in geval van
annulatie, dan ook teruggestort, dan wel, in geval van aanvaarding van het alternatief,
herzien.
ARTIKEL 5: LEVERING- EN INSTALLATIE
5.1 De leverings- en installatie termijn wordt enkel bij wijze van inlichting verstrekt.
ADDEV BV streeft een redelijke leveringstermijn na, in verhouding tot de aard en omvang
van de bestelling en de wensen van de klant. De leverings- en installatietermijn wordt
steeds in de mate van het mogelijke in onderling overleg bepaald.
5.2 Vertraging in de levering- en installatietermijn buiten de wil van ADDEV BV door daden
van de klant of van derden dan wel vanwege stakingen, ongevallen, invoerverbod, gebrek
aan transportmiddelen, machinebreuk of van andere situaties van overmacht machtigt de
klant niet de ontbinding van deze overeenkomst te vorderen, behoudens wanneer de
uitvoering van de bestelling of overeenkomst onmogelijk is geworden. De klant kan in
ieder geval geen schadevergoeding eisen.
5.3 De overeengekomen leverings- en installatietermijn worden verlengd indien de klant
nalaat tijdig de gevraagde documenten over te maken of haar noodzakelijke medewerking
te verlenen.
5.4 Indien de levering- en/of installatie, op verzoek van de klant, binnen een kortere
tijdspanne dan de normale of voorziene termijn dient te gebeuren en dit extra kosten
veroorzaakt, dan vallen deze kosten integraal ten laste van de klant. Deze kost wordt
alsdan eenvoudig doorgerekend op de factuur.
5.5 De goederen worden vervoerd op gevaar, kosten en risico van de klant behoudens
wanneer de verzending vrachtvrij zou gebeuren. De klant is verantwoordelijk voor de
juistheid van het werfadres. De klant dient ervoor te zorgen dat de goederen bij aankomst
onmiddellijk kunnen worden geleverd op de werf en op een veilige manier kunnen
worden gestockeerd of geïnstalleerd. Rekening houdend met de afmetingen van de
vrachtwagen, de te leveren goederen en de ondergrond. Voor elke levering brengt de
klant ADDEV BV op de hoogte van de veiligheidsvoorschriften die op de leveringsplaats
voor het onthaal van externe bedrijven gelden (preventieplan, veiligheidsprotocol,
instructies). De klant is gehouden de staat van de goederen na te gaan bij hun aankomst
en is zelf verantwoordelijk voor eventueel verhaal tegen de vervoerders. De werf dient
door de klant toegankelijk gemaakt te worden om de normale uitvoering van de werken
op een veilige manier mogelijk te maken. Nutteloze verplaatsingskosten en te lange
wachttijden (meer dan 15 minuten) zullen worden aangerekend. Indien de goederen niet
door de klant worden afgehaald of door ons kunnen afgeleverd worden op het
afgesproken tijdstip, worden er stockagekosten aangerekend. Tevens wordt in geval de
facturatie onmiddellijk opeisbaar.
winstderving,…) te verhalen op de klant. De klant zal ADDEV BV op eerst verzoek en na
voorlegging van de relevante stavingstukken waaruit de schade blijkt, vergoeden.
5.7 De door de klant opgegeven plaats moet vrij zijn van obstakels in en boven de grond.
Onder obstakels wordt o.a. (niet-limitatief) verstaan: puin, boomstronken of wortels,
struiken, oude funderingen, greppels, leidingen en verder alles waarvoor hak- en/of
breekwerk en/of egalisatie nodig is. Aanwezigheid van obstakels kan aanleiding geven tot
het berekenen van een meerprijs. De schroefpalen die dienen voor de fundering en die
door ADDEV BV mee worden geleverd zijn slechts inbegrepen in de prijs ten belope van 2
meter lopende in de diepte t.o.v. het maaiveld. Indien schroefpalen gebruikt worden die
deze afmeting overschrijden, zal dit aanleiding geven tot het berekenen van een
meerprijs.
5.8 De klant dient vóór de levering alle administratieve formaliteiten (o.a. vergunningen)
te vervullen die voor de plaatsing en installatie van de goederen op zijn terrein vereist zijn.
In geen geval is ADDEV BV verantwoordelijk in geval van problemen of vertraging bij het
(niet) verkrijgen van de administratieve vergunningen en documenten.
5.9 Indien ADDEV BV instaat voor grond- en/of funderingswerken staat ADDEV BV
opzichtens de klant slechts in voor het goed uitvoeren van de werken op een wijze dat het
geleverde correct kan worden geïnstalleerd. ADDEV BV kan nooit gehouden zijn tot enige
schadevergoeding aan de klant met betrekking tot deze werken. ADDEV BV is verder niet
verantwoordelijk voor foutloze hinder uit nabuurschap (art. 544 BW) die derden
ondervinden met betrekking tot deze werken. De klant zal ADDEV BV hiervoor integraal
vrijwaren.
5.10 Tijdens officiële vakantiedagen en het bouwverlof kan ADDEV BV geen goederen
leveren en/of installeren. Ook zijn de productie en burelen dan gesloten.
5.11 Leveringen en/of installaties doet ADDEV BV enkel in Vlaanderen. Voor leveringen
en/of installaties van goederen buiten Vlaanderen wordt er altijd een offerte op maat
gemaakt, ongeacht de omvang van de bestelling.
5.12 Het ondertekenen door de klant voor ontvangst van goederen sluit de aanvaarding
van de conforme levering en installatie van de goederen in. De keuring en oplevering van
werken gebeurt onmiddellijk en eventueel stilzwijgend op het ogenblik van de beëindiging
ervan en dit ongeacht of er al dan niet een openstaand factuursaldo bestaat. Behoudens
in geval van andersluidende schriftelijke overeenkomst worden de werken, zelfs
gedeeltelijke werken en ongeacht of zij al dan niet beëindigd zijn, opgeleverd door de
ingebruikname ervan en dit ongeacht of dit gebeurt door andere ambachten of door de
klant of derden. Eventuele opmerkingen dienen derhalve geformuleerd op het ogenblik
van de beëindiging en inspectie der werken. De oplevering, ook
stilzwijgend, sluit elke betwisting uit over zichtbare of verborgen gebreken.
ARTIKEL 6: AANVAARDING, GARANTIE, AANSPRAKELIJKHEID
& EIGENDOMSVOORBEHOUD
6.1 Klachten betreffende gebreken moeten ons bereiken binnen de (20) twintig maanden
na de effectieve leveringen installatiedatum en bij aangetekend schrijven. In het andere
geval wordt zij niet aanvaard. Dezelfde bepaling geldt voor wat betreft een eventueel
protest van facturatie, welke aan ADDEV BV overgemaakt moeten worden binnen de 8
dagen na factuurdatum. Ingeval ADDEV BV de gegrondheid van de klacht erkent, is de
verplichting van ADDEV BV, met uitsluiting van elke andere schadevergoeding, ertoe
beperkt de betwiste materialen te herstellen. ADDEV BV is niet aansprakelijk voor de
wijzigingen inzake constructie, maten, samenstelling en kleur van materialen door de
ALGEMENE VERKOOPS-, LEVERINGS-, INSTALLATIE- EN BETALINGSVOORWAARDEN (B2C)
fabrikant en/of leverancier aangebracht of voor aanpassingen en herstellingswerken die
de klant zelf liet uitvoeren zonder voorafgaande toestemming van ADDEV BV. Wanneer de
facturatie tijdig en terecht geprotesteerd werd door de klant, heeft deze slechts het recht
op inhouding van het gefactureerde bedrag dat betrekking heeft op het geprotesteerde
onderdeel van de factuur.
6.2 Tijdens voormelde termijn van (20) twintig maanden dient de klant alle geleverde
goederen en materialen in goede staat te onderhouden, tevens conform alle gangbare en
verplichte keuringen. Daarnaast dient de woning waarin goederen of toestellen op het
elektrisch net worden aangesloten, conform de ter zake gelden de wetgeving te voldoen
aan de technische vereisten, zo niet dan vervalt de regeling onder artikel 6.1.
6.3 De klant verbindt zich ertoe om een jaarlijks onderhoud van de door ADDEV BV
geleverde goederen te laten plaatsvinden en hiervoor alle kosten te dragen. Dit
onderhoud dient elk kalenderjaar opnieuw te gebeuren uiterlijk voor het verstrijken van
een jaar sedert de datum van het eerste onderhoud. Deze datum van eerste onderhoud
zal door ADDEV BV middels een zegel op elk geleverd goed aangebracht worden onder de
benaming “first maintenance date”. Indien de klant nalaat dit onderhoud te laten
verrichten, of zij laat na om dit tijdig te laten doen, dan vervalt de garantieregeling voor
gebreken onder artikel 6.1 en zal een klacht betreffende gebreken in geen geval worden
aanvaard. Het onderhoud waarvan sprake in het voorgaande lid, houdt in elk geval doch
niet uitsluitend een onderhoud in aan de airco, de warmtepomp en het ventilatiesysteem.
Deze omvat onder andere het reinigen van de filters, het opvullen van de koelvloeistof en
elke andere onderhoudsdaad die een normaal, zorgvuldig en vooruitziend eigenaar
jaarlijks zou laten plaatsvinden. Het onderhoud zal uitgevoerd worden door de leverancier
van ADDEV BV, doch zal geenszins geschieden onder de verantwoordelijkheid of door een
aangestelde van ADDEV BV. Die laatste is in geen geval aansprakelijk voor een
tekortkoming in het onderhoud van het geleverde goed.
De klant verbindt zich ertoe steeds het bewijs te kunnen leveren van een correct en tijdig
onderhoud conform het voorgaande, bij gebreke waaraan vermoed wordt dat het vereiste
onderhoud niet plaatsgevonden heeft.
6.4 Wanneer de materialen niet door ADDEV BV worden geleverd, geïnstalleerd en/of
voorgeschreven, draagt ADDEV BV geen enkele aansprakelijkheid voor wat betreft de
kwaliteit en keuze van deze materialen noch voor de mogelijks schadelijke gevolgen van
het gebruik van dergelijke materialen. Gebeurlijke gebreken, zelfs uitvoeringsgebreken,
die te wijten zouden zijn aan de keuze of het voorschrift van een verkeerd, ongeschikt of
minderwaardig materiaal, zijn ten laste van de klant. Ditzelfde geldt voor eventuele
conceptiefouten indien de plannen en tekeningen niet door ADDEV BV werden opgesteld
of wanneer deze werden opgesteld conform de specifieke wensen van de klant, tegen het
advies van ADDEV BV in. Indien de montage gebeurt door de klant of door derden worden
fouten in de installatie beschouwd te zijn veroorzaakt door de montage, behoudens
bewijs van het tegendeel. De klant vrijwaart ADDEV BV voor vorderingen van derden op
basis van schade veroorzaakt door de werken zonder enige fout vanwege ADDEV BV.
6.5 De verkochte goederen blijven eigendom van ADDEV BV tot de integrale betaling van
de prijs. Zij kunnen bijgevolg niet onroerend door bestemming of incorporatie worden.
Niettemin draagt de klant vanaf de leveringen installatie het risico voor verlies, diefstal
beschadiging of vernietiging van de goederen, zelfs in geval van overmacht. De betaalde
voorschotten blijven ons verworven ter vergoeding van de mogelijke verliezen bij
wederverkoop. Stockagekosten worden in rekening gebracht.
6.6 Ongeacht op welke rechtsgrond ADDEV BV zou worden aangesproken, staat ADDEV BV
opzichtens de klant maar in voor de herstelling aan de door haar geleverde en/of
geïnstalleerde goederen. Zij kan nooit gehouden zijn tot andere schadevergoedingen,
waaronder maar niet beperkt tot vergoeding van immateriële schade (vertragingsschade,
omzetderving,…) of schade aan inboedel of de bestaande goederen van de klant. In ieder
geval kan ADDEV BV slechts gehouden zijn tot het bedrag dat haar verzekering burgerlijke
aansprakelijkheid uitkeert.
6.7 In geval van doorverkoop, schenking of enige andere overdracht van het
eigendomsrecht van het door ADDEV BV geleverde goed door de klant, zal ADDEV BV
geenszins instaan voor de vrijwaring voor gebeurlijke gebreken ten aanzien van de klant
en/of ten aanzien van de derde-verkrijger. Ingevolge de overdracht van het
eigendomsrecht van het geleverde goed, komt de vrijwarings- en garantieverplichting
voor (verborgen) gebreken van ADDEV BV integraal te vervallen, behoudens indien het
gebrek te wijten is aan het opzet van ADDEV BV, haar grove schuld of die van haar
aangestelden of lasthebbers. De vrijwarings- en garantieregelingen van ADDEV BV kunnen
niet als accessorium of toebehoren van het door ADDEV BV geleverde product
overgedragen worden op basis van art. 1615 BW., noch op basis van enige andere
rechtsgrond. Indien de klant in strijd met het voorgaande toch de garantie en/of
vrijwaringsverbintenissen van ADDEV BV overdraagt aan een derde als toebehoren of
accessorium van een door ADDEV BV geleverd goed, dan zal de klant ADDEV BV vrijwaren
en integraal vergoeden voor elk nadeel, schade en/of kost die ADDEV BV
ingevolge die overdracht lijdt.
ARTIKEL 7: BETALING VAN FACTUREN
7.1 Een tussentijds saldo ten belope van nogmaals 40 % van de afgesproken prijs, bovenop
het voorschot als bepaald in art. 4.4, zal aangerekend worden gedurende de uitvoering
van de overeenkomst door ADDEV BV en betreft een tussentijdse provisie. ADDEV BV zal
deze tussentijdse provisie aanrekenen op het tijdstip dat zij het passend acht middels
factuur die uiterlijk voor de vervaldag door de klant betaald moet worden en waarop de
algemene factuurvoorwaarden van ADDEV BV van toepassing zijn. Vóór de ontvangst van
de levering en
installatie van de goederen betaalt de klant het resterende saldo (20 %) waarvoor ADDEV
BV eveneens zal factureren.
7.2 De facturen van ADDEV BV worden door de klant betaald door middel van
overschrijving op de bankrekening van ADDEV BV. De schuld is draagbaar. De vervaldag
dient steeds gerespecteerd te worden, ook indien leveringen installatie vertraagd wordt
of onmogelijk wordt gemaakt door redenen onafhankelijk van ADDEV BV.
7.3 Bij niet-tijdige betalingen is de klant van rechtswege en zonder voorafgaande
ingebrekestelling verwijlintresten van 1% per maand verschuldigd, alsook een
schadevergoeding ten belope van het 10 % van het niet-tijdig betaalde bedrag, inclusief
BTW met een minimum van 150,00 EUR. Tevens kan ADDEV BV op dat ogenblik beslissen
de overeenkomst te schorsen of te ontbinden lastens de klant, zonder opzeggingstermijn
of vergoeding, en zonder afbreuk te doen aan het recht van ADDEV BV tot volledige
betaling van alle uitstaande bedragen en tot het bekomen van een schadevergoeding van
alle geleden schade. Bij schorsing van haar prestaties is ADDEV BV niet gehouden te
leveren en/of te installeren of enige dienst te verlenen aan de klant, ook niet met
betrekking tot andere overeenkomsten en andere leveringen en/of installaties, zolang
ADDEV BV de volledige betaling van de vervallen factuur niet heeft ontvangen. Indien de
klant nalaat het saldo zoals bepaald in art. 8.1 en 8.2 vóór de vervaldag en levering te
betalen, zal de kost voor het transport en het kraanwerk teneinde de levering te
bewerkstelligen integraal aan de klant doorgerekend worden, onverminderd hetgeen
bepaald in het voorgaande lid. De klant heeft eenzelfde recht op vergoeding voor het
geval ADDEV BV in gebreke blijft haar verbintenissen uit te voeren.
7.4 De klant blijft eveneens gehouden te betalen indien de factuur op vraag van de klant
werd opgesteld op naam van een derde.
7.5 In geval van ontbinding van deze overeenkomst in het nadeel van de klant, maakt
ADDEV BV aanspraak op een forfaitaire schadevergoeding van 15% op de totale prijs incl.
BTW, met een minimum van 200,00 EUR, onverminderd haar recht op een hogere
vergoeding bij bewijs van een hogere schade. Omgekeerd kan de klant aanspraak maken
op een gelijkwaardige schadevergoeding indien de overeenkomst lastens ADDEV BV wordt
ontbonden.
ARTIKEL 8: CONCURRENTIEBEDING
8.1 De goederen en afgeleverde producten en diensten van ADDEV BV mogen niet worden
gekopieerd of aangewend voor concurrerende of commerciële doeleinden zonder
voorafgaandelijke schriftelijke toestemming van ADDEV BV. Desgevallend worden
voorwaarden en modaliteiten onderhandeld en gekoppeld aan eventueel gebruik.
8.2 Alle studies, plannen, documenten, schetsen, tekeningen, stalen en ontwerpen blijven
eigendom van ADDEV BV. Bij overhandiging aan de klant mogen zij niet misbruikt worden,
noch door de klant, noch door derden. Zij moeten op eenvoudig verzoek onmiddellijk
worden geretourneerd. ADDEV BV heeft het recht ze te gebruiken voor publicitaire
doeleinden zonder aan de klant enige vergoeding verschuldigd te zijn.
8.3 De klant is aansprakelijk voor elk eventueel misbruik en ADDEV BV behoudt zich het
recht voor een schadevergoeding te eisen. Deze bedraagt minimaal 10,00% inclusief BTW
van het totale bedrag op de offerte.
ARTIKEL 9: BETWISTINGEN
9.1 Op al onze overeenkomsten is uitsluitend het Belgisch Recht van toepassing en,
ingeval van betwisting, zijn naar keuze van ADDEV BV uitsluitend de rechtbanken van het
gerechtelijk arrondissement van de woonplaats van de klant, dan wel van de plaats waar
de verbintenissen, waarover het geschil loopt of een ervan is ontstaan of waar zij worden,
zijn of moeten worden uitgevoerd, bevoegd om daarvan kennis te nemen.